We zien om ons heen dat het oude niet meer werkt. Althans, niet meer dezelfde effecten heeft als jaren geleden. Er worden inmiddels boekenkasten volgeschreven door hele volksstammen die hierover uitweiden. Kantelingen, paradigma shifts, VUCA (die moet je even Googlen…) en ga zo maar door. Een collectief bewustzijn lijkt groeiend dat er meer moet zijn dan het streven naar meer profit. Het creëren van waarde voor merk, mens en maatschappij komt steeds centraler te staan waarbij profit gezien wordt als beloning in plaats van doel. Mooi!
Erg fijn dat we weten hoe het niet meer werkt… en dat we collectief gaan nadenken over Happy Profit. We roepen met z’n allen; “ja ik wil”. En dan valt er een stilte. Maar hoe gaan we dat doen? Hoe creëren we dan waarde? Hoe krijgen we daarvoor een beloning? Hoe vinden we daar klanten bij?
Welkom in het JA-HOE tijdperk!
Ons marketingvak verandert snel en drastisch. Je kunt dat natuurlijk zien als een bedreiging. Ik kijk er liever naar als een oerwoud van kansen. Erg mooi die positiviteit maar tegelijk zoeken we met z’n allen richting en houvast. In onze ogen kun je die vinden in je purpose. Je wat? Je purpose! En dan krijgen we regelmatig de vraag wat het verschil is met de aloude missie. Geen probleem, dat had Disney al eens uitgezocht voor ons:
Ik hoor je denken; dat is toch hetzelfde als de WHY van Sinek? Inderdaad, het gaat om je why. Wat ons betreft de aanjager van verandering. Positieve verandering dan wel. Het stelt je in staat je te ontwikkelen, sterker te worden vanuit een intrinsieke motivatie.
In veel gevallen vinden we de purpose van organisaties wel. Soms is die overduidelijk aanwezig en soms moeten we wat dieper graven. Maar in the end is er altijd een purpose aanwezig. En als er geen is dan kun je je zorgen gaan maken over je bestaansrecht…
Toch even terug naar het JA-HOE tijdperk. Ga je je druk maken over wat morgen gaat komen of wat je vandaag gaat doen? Die stip op de horizon vind je niet meer, het wordt eerder een wolk. Een globaal idee van richting. Het is in retrospectief ook wel een beetje vreemd dat we voorheen een scherpe stip optekenden en dan anderen ervan gingen overtuigen.
Dit past niet meer in het huidige tijdperk. We kunnen niet meer alles voor een ander beslissen en die keuzes vervolgens door de strot duwen via koop-mij marketing. Mensen praten terug en willen bijdragen. Het merk is niet meer alleen van ons maar van alle stakeholders tegelijk. Daarom spreken we binnen David niet meer van een ‘merk-richting-stakeholders-aanpak’ maar van een Brandholder aanpak.
We leven in een netwerkwereld. Mensen zijn behalve gebruikers van een dienst of product ook beïnvloeders, makers en inspiratiebronnen. Door Brandholders te betrekken in ons proces creëren we draagvlak en zorgen we met name voor de inzichten die ervoor zorgen dat de klant haar diensten en producten kan blijven verbeteren.
JA-HOE? Simpelweg door met de stakeholders aan de slag te gaan. Zelfs de good old briefings samen met ze te maken, te brainstormen en te reviewen. Co-creatie, agile enzovoorts. Of gewoon ouderwets samenwerken. Zeg het maar… Experimenteren en proto’s bouwen. Continu leren van elkaar en de omgeving.
Het wordt er in ieder geval een stuk leuker en interessanter op!