Collega Walter attendeerde me op een webpagina van Philip Morris. Het is de pagina waarop zij hun manifest met de wereld delen. Mijn eerste indruk, gebaseerd op de titel Designing a Smoke-Free Future was positief. Iedereen weet dat roken ongezond is en dat we moeten stoppen met het verleiden van mensen om dit te gaan doen. Ook Philips Morris beseft dat natuurlijk als geen ander.
Je denkt; ze hebben het door. Ze gaan hun middelen inzetten om een bijdrage te leveren aan een positieve impact op de wereld. Maar dan lees je verder. En langzaam bekruipt je een gevoel van onbegrip. En denk je; “Tja, hier staat een behoorlijk instrumenteel verhaal, niet erg inspirerend. Ik voel veel ‘moeten’ en weinig ‘willen’. Ik zie een defensieve opdracht, geen purpose. Het vervangen van de sigaret met alternatieven die geen rook veroorzaken lost met name een eigen business probleem op.”
Develop, market, and sell smoke-free alternatives, and switch our adult smokers to these alternatives, as quickly as possible around the world.
Het zou enorm helpen als ze definiëren waar ze aan bij willen dragen. Ze hebben de resources om een TOMS te worden. Ik vraag me dus werkelijk af wat voor inspirerende missie aan de productontwikkelaars wordt gegeven. Ontwikkel een alternatief voor de sigaret die net zoveel geld oplevert als voorheen? Dat klinkt allemaal negatief hoor ik je denken. Dat klopt. Als we het glas halfvol zien dan is dit natuurlijk een behoorlijke stap in de juiste richting.
En dan stel je jezelf een gewetensvraag; zou DAVID voor zo’n bedrijf kunnen werken? Hoe oprecht is deze beweging? Jaren geleden zijn we namelijk door hen benaderd en hebben we resoluut NEE gezegd; “We gaan toch geen reclame maken voor producten die mensen ziek maken…”. Nu twijfel ik een beetje. Als het werkelijk oprecht gaat om het bannen van ongezonde genotsmiddelen en het ontwikkelen van ‘goede producten’…

Kortom; de wereld is niet zwart-wit. De grijstinten nemen toe naarmate de transparantie en keuzes groeien. Dat maakt beslissingen maken moeilijker dan ooit. Zaak voor merken en organisaties om hun keuzes nog explicieter te maken. Hun bedoeling nog meer naar voren te brengen zodat makkelijker voor hen gekozen kan worden. En stel ze bellen morgen weer? Dan ga ik praten. Om meer te weten voordat ik beslis. En uit nieuwsgierigheid…