In de komende jaren komen er grote vraagstukken op de gehandicaptenzorg af. Zo kraakt de arbeidsmarkt, groeit het belang van innovatie en onderzoek en stijgt de vraag naar financiële middelen.
Zij aan zij
Sinds 1965 zet SOVAK zich in voor een samenleving waarin iedereen ertoe doet. Ieder met een eigen, betekenisvolle plek in de wereld. Zonder uitzonderingen. Met elkaar krijgen we het voor elkaar.
Iedereen doet mee
Om klaar te staan voor deze grote veranderingen, hebben we met elkaar goed nagedacht over de toekomst van SOVAK. We zijn teruggegaan naar de essentie van de organisatie: het geven van de best passende zorg.
Deliverables
- Positionering
- Merkverhaal
- Visuele identiteit
- Communicatieaanpak
Opdrachtgever en partners
Jeroen van Rempt, Communicatiespecialist SOVAK
Marc Lochs, Copy
Sicco van Grieken, Fotografie

Om de essentie van SOVAK te achterhalen zijn we met medewerkers in gesprek gegaan. We hebben veel gevraagd, maar vooral geluisterd. Door 1 op 1 interviews te organiseren, interne werksessies te faciliteren en stakeholderdebatten te voeren. Een mooi proces waarbij de verschillen en overeenkomsten duidelijk werden. Dit alles met het doel om te komen tot één helder verhaal.
De gesprekken gingen niet alleen over het vinden van de juiste woorden en taal, maar juist over de betekenis hiervan. Die hebben we vertaalt naar vier kernwaarden die iedereen in de organisatie ademt en begrijpt: met hart en ziel, samen, ondernemend en vakmanschap.




SOVAK wil hiermee geen nieuwe koers inslaan, maar de beweging van hun jarenlange bestaansrecht voortzetten. In de beweging staan drie woorden centraal: ‘zij aan zij’. Samen optrekken voor een gelijkwaardige wereld. Deze beweging stond centraal voor de doorvertaling naar het nieuwe merkverhaal, huisstijl en communicatiestrategie van SOVAK. Het merkverhaal en de huisstijl hebben we gebundeld in een stijlgids waar de organisatie zelf mee aan de slag kan.




Samen met ruim 900 medewerkers en 400 vrijwilligers vertegenwoordigen Marie-Louise en Joost het Raad van Bestuur. Fotograaf Sicco van Grieken was uitgenodigd om samen met hen de beweging vast te leggen op beeld. Het resultaat? Pure foto’s van mensen die elkaar zien.






Wat dit heeft opgeleverd? Een organisatie die dichtbij zichzelf staat en klaar is voor de toekomst. Een toekomst waarin iedereen een betekenisvolle plek heeft. Een droom? Voor SOVAK is het meer. Want zij zijn ervan overtuigd dat zo’n samenleving kan bestaan, als we er met zijn allen voor gaan.


“Verfrissende ideeën gebaseerd op strategische keuzes, geserveerd zonder veel poeha. Dat is wat ik proef bij de mensen van DAVID. Zij aan zij is dan ook niet alleen de nieuwe slogan van SOVAK, het is telkens weer de manier waarop ik de samenwerking met DAVID ervaar.”
Jeroen RemptCommunicatiespecialist SOVAK
In lijn van het merkverhaal en de huisstijl zijn we ondertussen bezig met de doorvertaling naar een communicatieaanpak en arbeidsmarktconcept. Benieuwd? We keep you posted…
Meer weten?
Benieuwd hoe Nico dit positioneringstraject heeft begeleid?
Bel hem gerust, hij vertelt het je graag: 0413 72 60 74.