Als het over verbeeldingskracht gaat dan denk ik vaak aan de gevleugelde uitspraak van Einstein;

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Verbeelding is een krachtig instrument voor ons vak. We kijken namelijk altijd vooruit. Natuurlijk vanuit een historie en wat we allemaal weten (kennis) maar de beste inspiratie en ideeën komen voort uit verbeelding. Verbeelding zorgt er vervolgens ook voor dat stakeholders zich kunnen inleven, iets wat met een strategisch rapport of uitgebreide rationale achter een idee maar mondjesmaat lukt.

Verbeelden kun je in allerlei vormen. In taal, in beelden, in grafieken, in kunst… Probeer het maar eens met je eigen team. Speel eens “functioneel Pictionary”. Selecteer een onderwerp dat naar de toekomst toe erg belangrijk wordt. Bijvoorbeeld iets als innovatie. Splits je team in drie groepen op en laat ze per groep de term innovatie bij de organisatie verbeelden. Groep A in woorden, groep B in beelden en groep C in een grafiek. Breng dat samen en je gaat zien wat er gebeurt. Verbeelding en een gedeelde beelden bij het onderwerp.

Meer weten wat verbeeldingskracht voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Ray Roovers of boek 60 minuten met David.