Draagvlak, in de gemiddelde corporate kantoortuin ook wel ‘commitment’ genoemd, is het betrekken van betrokkenen. Ondersteuning en goedkeuring krijgen voor ideeën, plannen en strategieën. Hoe regel jij het draagvlak dan? Door vóór die ideeën, plannen of strategieën gemaakt zijn, in dialoog te gaan met alle betrokkenen.

 

Onze opdrachtgevers kijken er vaak tegenop, is dat niet een hoop gedoe? Overvragen we de mensen niet? Als je klassiek onderzoeken bedoelt, ja! Maar als je ze mee laat denken en creëren zeker niet. Bij David faciliteren we dialogen en spontane ontmoetingen door enerzijds strategische sessies te organiseren die – naast de inhoud – gericht zijn op het regelen van draagvlak. Anderzijds door voor onze klanten CircleLytics beschikbaar te stellen.

CircleLytics is een dialoogtool voor open- en gesloten vragen, om zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens te verzamelen. Het verschil met traditionele enquêtes? Het bestaat uit 2 rondes. In ronde 1 reageren mensen op stellingen en vragen. Het slimme algoritme analyseert en sorteert vervolgens de antwoorden. In ronde 2 krijgen de deelnemers dezelfde onderwerpen, maar dit keer met 20 anonieme antwoorden van anderen uit ronde 1 erbij. Deze 20 antwoorden mogen ze in deze ronde herwaarderen en eventueel verrijken met een onderbouwing.

Het resultaat? Antwoorden en onderbouwing met het meeste draagvlak zijn direct zichtbaar. Het is mogelijk om een top 5 en bottom 5 te bekijken met daarin de meest- en minst gewaardeerde antwoorden van de dialoog. Door deze open dialoog te faciliteren met CircleLytics regel je niet alleen draagvlak, maar leer je ook in no time de taal én tone of voice van de organisatie kennen. Het vinden van de gemeenschappelijke taal is een waardevolle asset als adviseur.

Meer weten over datagedreven draagvlak? Download dan het whitepaper. Of neem contact op met Ray Roovers en boek 60 minuten met David.